Thursday, December 27, 2018

Mudah Lesu, Cepat Letih Dan Kurang Bermaya Tanda Kekurangan Kalsium


Pernah tak setiap kali anda bangun tidur anda rasa tidak bermaya, lesu dan rasa tak excited nak bangun pagi tu untuk pergi kerja, sekolah atau lakukan rutin harian biasa? Anda perlu rasa bimbang kerana itu petanda awal yang anda kekurangan kalsium!


Apa fungsi kalsium pada tubuh badan kita?




Kalsium diperlukan untuk mengekalkan kesihatan tulang dan gigi, mencegah tulang reput, membantu pengecutan otot jantung, penghantaran maklumat saraf dan pembekuan darah, melegakan pedih ulu hati serta  membantu individu yang mengalami masalah tekanan darah tinggi.

Sebahagian besar daripada kalsium dalam badan terkandung di tulang dan gigi. Sejumlah kecil didapati dalam aliran darah bagi membawa nutrien memasuki membran sel selain menghasilkan hormon dan enzim untuk mengawal atur proses pencernaan dan metabolisme. Kalsium juga diperlukan untuk penghantaran maklumat saraf, pembekuan darah, penyembuhan luka dan pengecutan otot.

Kalsium perlu sentiasa berada dalam aliran darah bagi membolehkan ia menjalankan tugasnya. Jika paras kalsium dalam darah tidak mencukupi, tubuh akan mengambil kalsium daripada tulang. Jika keadaan ini berterusan, kandungan kalsium dalam tulang akan berkurangan lalu meningkatkan risiko osteoporosis.


Bagi ibu hamil, penting untuk mengambil kalsium  kerana ketika hamil bayi akan mengambil sediki kalsium pada tulang ibu. Ini menyebabkan daya tahan kalsium ibu berkurangan. Kekurangan kalsium menyebabkan ibu berisiko mendapat osteoporosis, berpotensi mendapat darah tinggi semasa hamil serta kelahiran bayi tak matang, lahir kurang berat dan zat.

Cukup atau tidak pengambilan kalsium kita seharian?



Susu mengandungi kandungan kalsium yang tinggi tetapi bagi yang tidak gemar minum susu, cukup atau tidak kalsium yang diperlukan tubuh? Selain susu, kalsium boleh didapati di dalam kacang kuda, sayuran hijau, kacang badam, chia seed, ikan sardin, buah tin dan tauhu.

Tetapi tahukah anda dengan mengamalkan Ostematrix, ia mampu menampung keperluan kalsium anda. Apakah kandungan di dalam Ostematrix?


Bagaimana caranya untuk dapatkan Ostematrix? Klik di bawah untuk terus berhubung dengan saya bagi mendapatkan nasihat pengambilan.



Hubungi saya:

Nur Faizah Yaakub
ID Pengedar : 1284004
Whatsapp 010-6690415 (klik untuk ke inbox whatsapp) 

Facebook : Faizah Yaakub
                                            Instagram : faizahfyn
                                            Youtube Channel : faizahfyn






No comments:

Post a Comment

Bisnes Online Mudah Untuk Pelajar Dan Suri rumah 2021

 Bosan dengan bisnes yang ada turun naik? Produk bermusim dan kurang repeat order? Nak income 4 angka tapi modal rendah? JOM SERTAI TEAM FAI...